|
TEOSSARJASTA
"SOJIKU - subjektiivinen otos Japanin ilmiöistä
ja kulttuurista"
japanilaisia ilmiöitä, estetiikkaa
ja mentaliteettia tutkiva nelivaiheinen nykytanssiteossarja
I Sooloteos Mokugo - Ladattu hiljaisuus
| 26.9.2009 Jyväskylän Kaupunginteatteri
II Ryhmäteos Sansui - Soljuva
kivi | 11.3.2010 Manilla-teatteri,
Turku
III ”Tanssia kameralle”: valokuva- ja videoteokset
/ 2010
IV Sansui ja japanilainen vastavierailuteos
yhteisillassa
osana Turku 2011 Euroopan Kulrttuuripääkaupunkiohjelmistoa
Teossarja on pintaraapaisu, kurkotushipaisu japanilaiseen,
itselleni vieraaseen kulttuuriin.
Elokuvien, kirjojen ja mehukkaiden keskusteluiden kautta -
joita olemme käyneet loistavien mentorieni, japanologian
professori Jouni Elomaan ja japanilaisesta arkkitehtuurista
väitelleen arkkitehti Riitta Salastien sekä muutamien
muiden asiaan perehtyneiden henkilöiden kanssa -
olen sukeltanut japanilaiseen estetiikkaan ja ajatteluun,
ja liikkeellistän sieltä itselleni
pintaan nousevia aineksia kollaaseiksi eri medioihin; näyttämölle,
videolle ja valokuvaan.
Tarkoitus EI ole tehdä japanilaisuuden autenttista toisintoa
- sikäläiset tekevät sen aina aidommin ja paremmin
- mutta kiinnostavaa sen sijaan on ULKOPUOLISEN
näkökulma; mitkä ilmiöt ja piirteet
ulkopuoliselle nousevat pintaan ja miten vieras ne kokee kaikessa
kauneudessaan, kauheudessaan ja merkillisyydessään
ja vielä miten hän (sekä koreografi että
katsoja) näitä prosessoi edelleen.
Toisaalta japanilaisessa ja suomalaisessa kulttuurissa on
yllättäviä yhteneväisyyksiä kaukaisista
sijainneistamme huolimatta ja myös näitä on
hienoa tutkia ja tuoda esiin.
ALLA SIIS SISÄLTÖJÄ
TARKEMMIN.
Kaikki hienot ilmiöt eivät tietenkään
mahdu yhteen tanssiteokseen, eivätkä kaikki kyydissä
olevatkaan välttämättä välity sellaisenaan
katsojalle (jo siitä syystä, että ne ovat JO
yhden ihmisen (koreografin) prosessoimia ja muuntamia), joten
suodakseni muillekin tarkennettua ihmetyksen
iloa joistakin meille vähemmän tutuista ilmiöistä,
kirjoitan tähän muutamia ydinteemoja. Pähkinänkuoressa...
Toinen motiivi tälle sanallistamiselle on nykytanssin
abstraktioiden avaaminen tanssin uusille yleisöille.
Vieläkin, joskin harvemmin, onneksi, kuullaan kommentteja:
"en ymmärtänyt mitään, mut kai se
oli hienoo..." Joten haluan auttaa uusia katsojia "ymmärtämisen",
kokemisen ja oman assosioinnin alkuun ja näin vapauttaa
kronologisten tarinoiden puutoksesta aiheutuvaa turhautuneisuutta
katsomossa :)
|
|
|
|
VÄKEVÄT KONTRASTIT
Japani on loputtomien kontrastien maa. Estetiikassa se korostuu
toisaalta äärimmäisen ankarana minimalismina,
muodon selkeytenä ja geometrisuutena, toisaalta huikeana
koristeellisuutena ja väriloistona. Arkkitehtuurissa
ja katukulttuurissa normitetusta säännönmukaisuudesta
pusertuu ulos radikaaleja ääri-ilmiöitä.
Olemisen tavassa ilmenee herkkää haurautta –
ja taas jykevää, uljasta väkevyyttä.
Tanssiteoksessa Ladattu hiljaisuus kontrastisuus
on rakennettu liikelaatuihin; kovan ja pehmeän vuorotteluun,
tiukan muodon ja sumuisen soljuvuuden vaihteluun, nopeaan
liikkeeseen ja taas pidentyneisiin odottaviin taukoihin.
Näihin yhdistyvät läheisesti seuraavat neljä
teemaa.
Alkuun
|
|
|
|
ELEKTRONIIKAN TARKKA GEOMETRIA
Suomalaiset ja japanilaiset jakavat yhteisen kiinnostuksen
teknologiaan ja panostavat voimakkaasti hienomekaniikan tutkimukseen
ja hyödyntämiseen. Japanilaiset ovat kovasti kekseliäitä
ja kokeilunhaluisia; he kehittelevät ennäkkoluulottomasti
hullujakin laiteideoita ja osallistuvat sitten mielellään
erilaisiin suunnittelukilpailuihin. Sikäläiset nuoret
ovat erityisen kiintyneitä pieniin teknisiin vempaimiin;
niistä ei aina tarvitse olla erityistä käytännön
hyötyäkään - riittää että
ne ovat pieniä, teknisiä, ja näperreltäviä.
Kummankin maan visualisessa ajattelussa (mm.arkkitehtuurissa)
nähdään voimakas pyrkimys minimalistiseen muotoon.
Epäolennaisen karsiminen, olennaisen haarukoiminen lopulliseen
linjaan kiehtoo meitä molempia ja mitä ilmeisimmin
vetoaa silmäämme.
Alkuun
|
|
|
|
SIDE LUONTOON
Maitamme yhdistää myös syvä side luontoon,
kaipuu sen hiljaisuuteen, puhtauteen, harmoniaan. Vesi on
olennainen elementti japanilaisessa puutarhassa (kuten myös
suomalaisessa maisemassa); sen soljuvuus rauhoittaa, puhdistaa,
virkistää. Ahtaassa kaupunkimiljöössäkin
monella japanilaisella on pieni pala luontoa, oma paikka rauhoittumiseen
kompaktissa pihapuutarhassaan. Kiinnostava vastakkaisuus on
heidän tiukan geometrisessä muotohakuisuudessaan
ja taas puutarhasuunnittelunsa pyrkimyksessä lempeän
polveilevaan luonnonmukaisuuteen, "kädenjäljettömyyteen".
Alkuun
|
|
|
|
SAMURAIDEN JULMANKAUNIS JUURTUNEISUUS
Budô-lajien taitajien - joita vanhan ajan samurait ja
nykypäivän elokuvasankarit mitä suuremmassa määrin
ovat - fyysinen juurtuneisuus on vaikuttavaa; he seisovat ankkuroituneena
maapallon YTIMEEN asti, eikä heidän aikeistaan jää
epäselvyyttä. Huikea fokusoituneisuus, päämäärätietoisuus,
energian suuntaus ja hallinta on jotain ällistyttävän
ihailtavaa. Erityisesti budô-taituri, näyttelijä
Hiroyuki Sanadan [mm.The Twilight Samurai, The Last Samurai
] olemuksessa kiteytyy tuo julmankaunis juurtuneisuus sekä
hiljainen mutta latautunut henkinen voima.
Alkuun
|
|
|
|
GEISHOJEN SENSUELLI HERKKYYS
Ensinäkemältä sekä geishojen tanssi että
muu perinteinen japanilainen tanssi (jiuta-mai) näyttää
eteeriseltä mutta myös väsyttävän
hitaalta. "Eihän tässä tapahdu mitään"
on monen ensireaktio. Mutta. Jos malttaa antaa sille aikaa,
rauhoittua sen ääreen, se alkaa puhutella hienovireisellä
herkkyydellään ja hienostuneella vienoudellaan.
Liikekielessä on vakiosanastoa, jota asian harrastajat
ymmärtävät. Itse en perehtynyt tarkemmin eleiden
merkityksiin, mutta ihastellen ihmettelin tanssijoiden voimakasta
mutta ulkoisesti pidäkkeellistä kertovuutta;
heillä selvästikin on paljon asiaa, vanhoja tarinoita
kerrotaan, ja ne esitetään aina samalla koreografialla.
Variaatioita syntyy "vain" esittäjän persoonasta,
hänen henkilökohtaisesta liikkumistavastaan tehdessään
samat liikkeet kuin kaikki edeltäjänsä kuluneina
vuosisatoina ennen häntä. (Kiinnostavaa on, että
myös Chadô-teetaiteessa tee valmistetaan ja tarjoillaan
aina samoilla (kullakin toimella omansa), tarkoilla vanhoilla
koreografioilla, ja "vain" tekijän persoona
maustaa tuota tuttua liikesarjaa.)
Tämä sama asioiden äärelle
rauhottuminen ja hienonhienojen vivahteiden kuunteleminen
kertaantuu monessa yhteydessä. Myös ikebanassa -
japanilaisessa kukkienasettelu-taiteessa - pysähdytään
asetelman äärelle kuuntelemaan sitä. Arvo ei
kulje vain "onpa kaunis" -akselilla, kuten me lännessä
tapaamme kukkia ihastella, vaan tilanteeseen paneudutaan,
asetelmien suuntia, suhteita ja merkityksiä pohditaan,
ja kokemuksesta muodostuu sekä esteettinen että
tunneälyllinen nautinto. Itse olen rakastanut italialaista
värien ja muotojen rehevää runsautta, ja ensinäkemältä
kauhistelin - jopa ahdistumiseen asti - erästä näkemääni
yksittäistä oksanvarpua. Vasta kun kuulin sen taustalla
olevan ajattelun yksilön itseisarvosta ja ymmärsin
antaa aikaa sen vaatimattoman kauneuden heräämiselle,
oksasta tuli koskettava, jopa sympaattinen. Eipä tee
pahaa silloin tällöin hidastaa vauhtia, antaa asioille
aikaa.
Länsimainen ja japanilainen näkemys
sensuellisuudesta ovat monella tapaa toistensa vastakohtia.
Siinä missä länsimainen on antelias ja esiinastuvainen,
japanilainen kokee kiinnostavampana ja sensuellimpana perääntymisen,
peittämisen, kätkeytymisen. Perinteisessä japanilaisen
naisen vaatteessa NISKAN avonaisuus on aistikas, kun taas
länsimainen lukee naisen kaula-aukon syvyyden viestejä
edestäpäin. (Ryhmäteoksen
puvustuksessa tanssijoilla tulee olmaan syvä niska-kaulus,
mutta tässä kohtaa otamme taiteellisen vapauden
ja kohdistamme huomion vain ja ainoastaan ihmisen, naisen
niskalinjan esteettiseen kauneuteen.)
Alkuun
|
|
|
|
YKSITYISKOHTIEN MERKITYKSELLISYYS,
TEKEMISEN PIETEETTI
Japanilaisessa estetiikassa yksityiskohdat on ladattu täyteen
merkitystä. Jokaisen, pienenkin, osasen koostumus, muoto,
väri, sijoitus ja suunta on huolellisesti harkittu ja
osanen on asemoitu pieteetillä kohdalleen, täyttämään
omaa ja koko asetelman tai rakennelman tarkoitusta. Pitkäjänteisyys
ja kärsivällisyys korostuvat.
Tarkkuuden ehdottomuus on huikeaa,
melkein pelottavaa.
Myös Chadô-teetaiteessa yksityiskohtien merkityksellisyys
ja tekemisen pieteetti painottuvat. Teen valmistamisessa ja
tarjoilussa jokaisella toimenpiteellä on oma - satoja
vuosia vanha - koreografiansa, joka toteutetaan keskittyneesti,
kauniin hallitusti, syvää kunnioitusta osoittaen
teetä, astiastoa, vieraita, koko antamisen tapahtumaa
kohtaan. Tila on usein pieni, jopa ahdas. Mutta kun tila puristetaan
riittävän kompaktiksi, kaikki turha karsiutuu ja
tilaisuuden pyrkimys - kaiken yhdistyminen rauhan ja kunnioituksen
hengessä - toteutuu.
Alkuun
|
|
|
|
VALON JA VARJON RAJAPINTA
Me lännessä katsomme maailmaa valon kautta. Valokuvista
usein sanotaan: "Onpa hieno valo!" ja arkkitehtuurissa
nautimme suurten ikkunoiden sisään kutsumista valokylvyistä,
mutta japanilainenpa katsoo maailmaa pimeyden
kautta - "kylläpä pimeys laskeutuu hienosti!".
Junichiro Tanizaki kuvailee kauniisti "tuota
tuhkamaisten hiukkasten sakeutta" kirjassaan Varjojen
ylistys : "-- pimeys tuntui putoavan katosta
mahtavana, voimallisena ja yhtenäisenä, eikä
kynttilöiden hauras valo kyennyt läpäisemään
sen vahvuutta, vaan kääntyi takaisin kuin mustasta
seinästä." Kamalaa, ajattelin ensin, mutta kun
aloin katsella omaa ympäristöämme tuolla ajatuksella,
alkoikin mustuuden artikulaatio näyttää ryhdikkäältä
ja hämäryys kutsuvan haastavalta, valonäkökulman
muuttuuessa kaikessa tuttuudessaan ja helppoudessaan jopa äkkimakeaksi.
Japanilainen hämärän estetiikka.
Tummien lakka-astioiden kultakirjailut hehkuvat upeammin hämärässä
kuin kirkkaudessa, jättäen sopivasti kutsuvaa arvoituksellisuutta
esineen muotoon ja kuviointiin. Tanizaki jatkaa:
"Kullalla koristeltua lakkatyötä ei pitäisi
nähdä kirkkaassa valossa, eikä katsoa yhdellä
silmäyksellä, vaan se tulisi jättää
hämärään, heikon valon poimiessa osan sieltä
osan täältä. Työn koristeelliset ja runsaat
kuviot katoavat lähes kokonaan pimeyteen, taikoen tilalleen
sanoinkuvaamattomia värähtelyjä."
Miten nämä ilmiöt vaikuttivat liikesuunnitteluun?
Halusin tutkia liikkeellä valon ja varjon rajapintaa. Missä
se kulkee? Entä jos siirrynkin varjon puolelle, kuinka
kauas alasputoavasta valosta täytyy perääntyä
ennekuin pimeys syö minut kokonaan? Valopa hohtaa varsin
kauas, ja tuossa epäsuoran valon hohteessa kohde piirtyy
joskus jopa kauniimmin ja puhuttelevammin kuin täysvalon
kaikenkertovassa informatiivisuudessa.
Myös valon rytmiikka suhteessa
liikkeeseen on vekkuli tutkimuskohde. Entä jos valo ei
aina loista, entä jos valo rymittääkin liikettä?
Tai katkoo sitä? Tai halkoo? ...
Geometria kertautuu liikkeen lisäksi
myös teoksen valoissa. Neliö on japanilaisessa estetiikassa
perusmuoto, jota ei voi ohittaa. Mutta sitä voi pienentää,
suurentaa, kaventaa, monistaa. ...
Alkuun
|
|
|