Esitykset
Teemat
Kuvat
Video
Työryhmä
Sanottua
Media
Alustukset
Paketit
Tukijat
Linkit
YHTEYS
English
|
”Sansui
– Soljuva kivi” tutkii japanilaisen kulttuurin
väkeviä kontrasteja, valon ja varjon rajapintaa
sekä tauon ja tyhjän tilan intensiteettiä ('mah'-käsite).
Teos pureutuu myös japanilaisuudessa vahvana ilmenevään
yksityiskohtien merkityksellisyyteen ja tekemisen pieteettiin.
Liike kutoo yhteen elektroniikan tarkan geometrista mimiikkaa,
samuraiden julmankaunista juurtuneisuutta sekä geishojen
sensuellia herkkyyttä.
Termi Sansui, maisema/puutarha, muodostuu sanoista
vuori ja vesi.
Nämä kaksi japanilaisen maiseman peruselementtiä
sisältävät toisilleen vastakkaiset olemukset
– staattisen painavuuden ja plastisen liikkeen. Ne tasapainottavat
toisiaan ja muodostavat dynaamisen harmonian. Tämä
voimakas vastakkaisuus on keskeistä
japanilaisuudessa. Estetiikassa se korostuu toisaalta äärimmäisen
ankarana minimalismina, muodon selkeytenä ja geometrisuutena,
toisaalta huikeana koristeellisuutena ja väriloistona.
Arkkitehtuurissa ja katukulttuurissa normitetusta säännönmukaisuudesta
pusertuu ulos radikaaleja ääri-ilmiöitä.
Olemisen tavassa ilmenee herkkää haurautta –
ja taas jykevää, uljasta väkevyyttä.
Toisin kuin me ”valon lapset” lännessä
japanilainen rakastaa hämärää, sen pehmeää
estetiikkaa, jossa kohde saattaa piirtyä jopa kauniimmin
ja puhuttelevammin kuin täysvalon kaikenkertovassa informatiivisuudessa.
Mitä sitten on valon ja varjon rajapinnassa?
Missä se kulkee? Entä jos siirrymmekin varjon puolelle,
kuinka kauas alas putoavasta valosta täytyy kohde siirtää
ennekuin pimeys syö sen kokonaan?
Teoksen yksi keskeinen teema on 'mah'-käsite/ajattelutapa:
tauon ja tyhjän tilan intensiteetti.
Me lännessä kiinnitämme huomion ensisijaisesti
fyysisiin objekteihin, esim. tuoliin ja pöytään.
Japanilainen taas pitää myös näiden välissä
olevaa tyhjää tilaa merkityksellisenä, jopa
itseisarvona; minkä muotoinen tila rajautuu objektien
väliin, millainen energia/tunnelma siinä vallitsee.
Sama ilmiö kertautuu äänessä: tauko ei
'mah'-ajattelussa ole vain kahden äänen välinen
kuollut tyhjiö, vaan intensiivinen, painava osa kokonaisuutta.
Lyhyesti: japanilainen kuuntelee äänien lisäksi
myös taukoja sekä tiedostaa myös tyhjän
tilan olemassaolon ja merkityksen.
Kaukaisista sijainneistamme huolimatta Japanin
ja Suomen kulttuureista löytyy yllättävää
yhtäläisyyttä, sielujen sukulaisuutta, kaihomieltä
ja kaipuuta luonnon hiljaisuuteen ja harmoniaan. Myös
korkea työmoraali ja mieltymys teknologiaan yhdistävät
meitä. Tuttuuden ja vierauden yhtäaikaisuus kiehtoo.
Niina Airaksinen tutkii japanilaisuuden erityispiirteitä
ulkopuolisen näkökulmasta; autenttisen toisintamisen
sijaan Sansui on subjektiivisesti suodatettu kollaasi
Airaksiselle pintaan nousseista aineksista.
|
|